söndag 28 juni 2009

All I need is one more chance

Michael Jackson är död (säger jag som om hela världen inte redan visste om det).
Man skulle nästan kunna säga att han var världens mest kända man. När jag tänker på ordet berömdhet, så refererar jag direkt till Michael Jackson.
Han var den som gjorde att moonwalken blev så otroligt cool, och nästan alla vet precis vad det är tack vare Michael Jackson. Han gjorde att alla ville bära en röd skinnjacka. Han upphävde i stort sett tyngdlagen. Vita tubsockor, svarta loafers, svarta lite för korta byxor, en hatt på huvudet och så den glimrande handsken - alla vet vem jag talar om. Sång- och dansguden MJ himself. Extraordinärt är ordet jag söker efter.

Jag har lyssnat på nästan inget annat än Michael Jackson sedan i fredags, och visst känns det lite ironiskt att man börjar upskatta något så pass mycket mer efter hans död. Jag har även tittat på en del livevideos och musikvideos med honom på youtube, och man ser verkligen att det var något speciellt med honom. Det är som att han sjunger och dansar livet ur sig varje gång, framförallt på scen. Det är inte utan att man undrar vilka tankar som far genom hans hjärna. Visst känns det också lite (extremt) konstigt att den galet söta lilla spralliga pojken med den stora lila hatten, det stora affrohåret och den så väldigt stora talangen en gång skulle bli anklagad för sexuella övergrepp mot barn, det skrevs om att han velat köpa elefantmannens skelett, att han blekte sin hud och opererade sin näsa för att han inte ville vara svart, alternativt hade han en hudsjukdom som gjorde att hans hud blev vitare och vitare. Han började gå omkring med en mask - på grund av basillskräck, eller att han ville dölja sitt ansikte. Only God knows the truth. Sanningen får vi aldrig veta. Om jag ska säga vad jag tror, så tror jag att han var en ganska vanlig (Michael Jackson? VANLIG?!?!) man med en enorm talang, och visst är det fullt möjligt och acceptabelt för en människa som varit känd hela sitt liv att förlora sig själv en aning? Om hela världen hade haft en vision om vad du är, så tror jag att till och med du skulle kunna falla för det. Jag tror att du skulle ha behövt ett psyke gjort av stål för att kunna klara av de påtryckningarna. För alla människor som känner till Michael Jackson har nog en åsikt om honom; antingen så hatar man honom, eller så älskar man honom. Som sagt så har vi en väldig förmåga att dömma andra människor, människor som vi inte ens känner. They'll kick you, then they beat you, then they tell you it's fair - so beat it.

Tänk om vi kunde ta och börja med the man in the mirror istället.


Rest in peace, Michael Jackson 29/8 1958 - 25/6 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar