torsdag 20 januari 2011

And this old world is a new world

Jag har blivit Bloggare För Varenda Unge. Det betyder att jag får mejl från UNICEF då och då om saker som jag kan uppmärksamma eller bara tipsa om något här på bloggen. Då kan alla mina trevliga läsare också få ta del av det och, om jag har tur, skänka en slant eller två. Idag är det ni som har tur, för idag handlar det bara om goda nyheter. Vi vet alla att hjälp behövs alltid, men visst skulle det kännas rätt bra att höra om några bra saker också? Under 2010 har t.ex följande saker hänt:

  • I Sierra Leone har presidenten ordnat med en hälsopolicy som säger att alla gravida och ammande mammor får kostnadsfri medicin och behandling i hela landet under fem år.
    Under 2010 har 1,2 miljoner mammor och barn kunnat överleva farliga sjukdomar, och svåra förlossningar & graviditeter tack vare det här!

  • De allra sista 3000 barnsoldaterna frigavs i Nepal, efter konflikten mellan den nepalesiska regeringen och maoistgerillan. Nu hjälper UNICEF till med rehabilitering och dyl. för barnen.

  • Zimbabwe blev det första landet i Afrika söder om Sahara, där alla skolbarn har en egen lärobok i Matte, Naturvetenskap, Engelska och Hemspråk. I Zimbabwe gick också antalet fall av kolera från 100 000 året innan till 900, år 2010.

  • I Bangladesh vaccinerades alla barn under fem år (20 miljoner barn!) mot en av de mest smittsamma sjukdomarna i världen, mässling. Antalet dödsfall av den här sjukdomen har minskat med 78% sedan 2000.

  • I Burma har den livsfarliga sjukdomen stelkramp utrotats!

  • 54 000 barn fick, mellan januari och maj, terapi i Somalia, som är ett av världens farligaste länder för barn att leva i.
Du kan läsa om fler goda nyheter här, och ännu fler här.

Ta nu och klappa dig själv på huvudet ordentligt, för det vet jag att du är du värd. Men samla dig sedan, och fortsätt i samma goda stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar